Sashimisallad – sommarmat

Sommardagarna kräver sina luncher. Det får inte inte vara för mäktigt, men ändå inte för lätt. Det gäller att hålla en schyst salthalt som kan matcha allt vatten man häver i sig. Plockmat är bra, då kan man ta lite mer vartefter, känna av, äta lite till, pausa och fylla på igen. Räkorna som röktes igår hade passat perfekt om de inte redan var slut. Samma mat två dagar i rad händer bara mitt i veckan på jobbet. Nyrökta räkor ska dessutom ätas på direkten, de är godast då. Till middag igår blev det Biff Rydberg, så lunchen idag gärna fick gärna vara av lättare slag med fisk eller skaldjur. Som tur var hittade jag en salmalax i kylen. Till den behöver man egentligen ingenting förutom lite sälta, men det är trevligt att ändå fylla munnen med något mer krispigt och fräscht.

Sagt och gjort. På bordet hamnade en avkyld teppanyakicanvas som pyntades med salmalax, sparris, picklad salladslök, limesås, tosa joyu, kavringskrutonger, strimlad morot och en bull’s blood sallat. Man hämtar av allt till tallriken, blandar krispigt som mjukt och doppar i såserna. Med världens enklaste sommarlunch fyller man enkelt upp munnen medan kroppsbehåringen snart krullas av välbehag. Mer krisp, ge mig mer sälta, skeppa hit mer av den mjälla smekande laxen. Det här var något annat än en grillad korv mellan bröd det. Nu är det bara kvar att frakta den 19 kilo tunga plåten från trädgården in i köket igen. Den diskar tyvärr inte sig själv, inte ens dagar som denna. (Ja jag vet, jag glömde lägga på krutongerna innan jag fotade.)

Sashimisallad – sommarmat

Sashimisallad - sommarmat

Ingredienser

  • 200 g salmalax
  • 1 knippe grön sparris
  • picklad vårlök (1-2-3 lag)
  • stekta krutonger av kavring
  • strimlad morot
  • Bull´’s blood sallat (eller annan rolig bladsallad)
  • limesås
  • tosa joyu
  • friterad salladslöksrot
  • hackad röd chili

Gör så här

  • Limesåsen består av en burk smetana som jag blandar ut med en pressad lime och lite salt.
  • Tosa joyu finner man recept på här
  • Picklad vårlök gör man enkelt genom att låta den nedre delen av löken sjuda i tre minuter i 1 del ättika, 2 delar socker och 3 delar vatten innan den sen får ligga och svalna i lagen. Den blir ännu bättre om den får dra till sig någon dag.
https://karlstein.nu/sashimisallad-sommarmat/

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *